tirsdag den 25. december 2012

Året der gik #1

Nu går vi snart ind i et nyt år. De sidste dage af det snart forgangne 2012 vil jeg bruge på at tænke tilbage. Ikke nødvendigvis på noget eksistentielt eller livsbekræftende. Og heller ikke nødvendigvis bare fordi året snart er slut. Men fordi radioen og tv'et er fulde af 'Året der gik', og jeg selv kom til at gå og tænke på det år, som snart er gået. På mine egne lister og oplevelser, irritationsmomenter, yndlingssange, mest brugte udtryk og mest hadede modefænomener. Og fænomener. På hvad der lige rører sig i min snørklede hjernebark og bankende hjerte. Og hvor er bedre at starte, end ved ti ting der både er irriterende, akavede og alligevel lidt sjove?

1) Når wannabe-gangster-wigga-piger taler grimt i telefonen offentlige steder som toget, bussen, busstoppestedet eller i Salling, og de vender øjne mod dig, så du pludselig er del af skændriet på hendes PMS-styrede-hysteriske side og ikke ved, om du skal himle tilbage eller løbe hylende væk fra Joe and the Juice.

2) Når to Aalborg-agtige duller træner sammen, efter først at have krøllet øjenvipper, sprayet lak i håret og lagt lipgloss, og de lægger mere vægt på at stritte med deres appelsinhudsballer og prøve at suge dansevandstanken ind end på faktisk at træne korrekt.

3) Når de blå futter i Fitness World kommer med ud af centeret, og det først er langt nede af gaden, den slæbende lyd pludselig gør dig opmærksom på, at du ligner en rengøringskone i sneen, hvorefter du uskønt glider en halv meter i forsøget på at tage dem af, uden nogen ser det.

4) Når piger tager portrætbilleder af sig selv med ligegyldige captions á la "Jeg er glad" på Instagram. Stop det.

5) Når folk bruger engelske udtryk, hvor danske havde været fuldt ud dækkende. For eksempel ordet 'captions'. Kan du sige kommentar, internationale-sprog-spasser?

6) Når pigers vægge bliver klisteret til i vammel-søde, lidt for intime venindebeskeder á la "Du er så smuk skatter, glæder mig til at se dig i aften. Møzzer!" "Smukke, Piiift!""Selv smukke!" "Nej, du er smukkest skattemusen!" "Jeg elsker dig skatten min. Du er bare så darjlig!"
Giv mig din Guccitaske. Jeg skal kaste op!

7) Når folk siger ting som "Dengang jeg var i Vietnam, Thailand etc." med tryk på 'jeg' og prøver at lyde verdenskloge, selvom de brugte flere penge på selvlysende maling, elefantrideture og kokosnødder med mistænkeligt alkoholisk indhold end på at møde de indfødte i landet, opleve de steder, hvor der ikke er overbefolket af fede, lyserøde turister eller sætte sig ind i forskellen på hinduisme, buddhisme og taoisme, men stadig sværger til Om og diverse eksotiske guder.

8) Når folk poster status opdateringer på Facebook, hvor der for eksempel står: "Åh, hvorfor sker det bare altid for mig (ked-af-det-smiley)?" og en eller anden naiv idiot svarer "Hvad søde? Skriv i privatchatten!" og selvmedlidenheds-typen så skriver "Nej, det er ligemeget. Det er bare så hårdt!" Stop det nu!

9) Når din far bruger kraftudtrykket 'edderpikme', og det eneste du hører er, din far der råber 'PIK'.

10) Når facere følger efter dig på gaden i en stormtale om, hvor forfærdelig verden er, og du til sidst må fake et epileptisk anfald for at få dem til at forsvinde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar