lørdag den 29. december 2012

Året der gik #2

Gymnasie eller gymnasium? Bajads, dorsk og gelassen.
Året bød på en ny version af Retskrivningsordbogen. Nogle gamle ord måtte vi sige farvel til, mens nye ord fik deres plads. Ikke alle lige formfuldendte og rigsdanske, men mundrette og lette at stave til. Eller lettere at stave til.
Vi fik mere valgfrihed i vores sprog. Det kan både være godt og ondt, alt efter hvem man er. Men sproget fylder meget og selvom man hverken kan lide at læse eller skrive, er alle med til at forme hvilke ord der bliver optaget i bogen, og hvilke der udgår.
Mit eget ordforråd er ret stort, synes jeg selv. Men jeg har nogle ord og vendinger, som jeg bruger meget eller har et lidt varmere forhold til end andre. De udtryk jeg har brugt mest, har jeg forsøgt at sætte op. Svært var det, for på et år er der også både blevet optaget og udraderet udtryk i mit ordforråd. Og på en eller anden måde er det kraftudtrykkene, der står stærkest i min erindring.

1) Svedigt! - Når noget er så sejt, at det får 80'er swag over sig og bare drypper af niceness! Et musiknummer kan være svedigt, og det kan et stykke tøj også. Pas på flertydigheden.

2) Swag! - En underlig bastard af engelsk og dansk som blev meget brugt i starten af året. Desværre blev det ligeså hurtigt yt, som det blev in. At have swag er ikke swag længere.

3) Niceness! - En udbygning af ordet nice. Når noget er nicere end nice og lidt hipt.

4) Totalt! - Godt gammeldags dækkende ord som kan sættes foran det meste. Totalt svedigt er svært at opnå, og totalt nedern er når du har tis på hænderne og klør dig i øjnene på Roskilde. Og det ikke er dit eget tis.

5) For vildt! - Det mest brugte udtryk hos undertegnede i en stor del af 2012. Det ser ud til at følge med ind i 2013. Det er for vildt et udtryk! Kraftig og kalder på en høj røst og store armbevægelser!

6) Mongo! - Forstærker det led, der kommer bagefter. 'Den var mongo stor!' for eksempel. Siges sjældent om kønsorganer.

7) Mægtigt! - Leder tankerne hen på Disney film og Lille Per. 'Den er mægtig' eller bare ren og skær 'Mægtigt'. Når en idé er skide god!

8) For dælan da! - Egentlig et bandeord, men et meget mildt et. Lidt ligesom Andens 'For nissens da også!'. En pendant til det svenske bandeord 'Den jävlan!' Er især godt når man dummer sig på en lidt naiv måde eller når pastaen koger over.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar