lørdag den 1. december 2012

Den tomme plads (og en konkurrence til læserne)

Ud af det blå stod jeg med en ny bog fra Gyldendal mellem hænderne. Pludselig havde jeg to eksemplarer. Vil du vinde det ene eksemplar af J. K Rowlings nye roman "Den tomme plads?" Så læs her og kommenter.

"Du kan vælge for 227 kroner. Vil du finde noget nu, eller have en seddel på det?" Mine gamle bøger helt tilbage fra gymnasiet skulle nu bo i byttebiksen på Nørregade. Og jeg kunne vælge nogle nye, gamle skatte til mit bibliotek.

Det gør altid lidt ondt at skille sig af med de gamle venner. Med krøllede hjørner hvor teksten har særligt smukke sprogblomster eller direkte ulidelige junglevrål. Hvor kaffe, cola og tårer har gjort det fine pergament tyndslidt i gennemsigtige cirkler.
Men når de ikke bliver smidt ud, men får et nyt hjem – først blandt ligestillede, senere måske hos nogen som kan sætte mere pris på deres historie – så er det ikke så slemt at overlade dem til nye øjne.

Jeg kiggede mig omkring. Mit blik faldt på en højrød forside med et sort kryds på. "Den tomme plads" af J. K Rowling. Harry Potters mor. Dens tyngde vejede godt i mine hænder, bagsiden lokkede med gode anmeldelser fra både Politiken og Time Magazine. En voksenroman fra mit forfatteridol fra da jeg selv var tolv og hver nat ventede spændt på, at Hagrid ville rive mig væk fra mit ordinære liv som Muggler og fortælle mig, at jeg ikke var skør. Jeg var bare troldmand. Magiker.

Jeg tog imod en seddel med 227 kroner skrevet i hånden. Jeg kunne ikke beslutte mig. "Den tomme plads" ville passe godt i reolen, der hvor der nu var hul mellem bøgerne i de flammende nuancer. Men alle de andre bøger, der fyldte fra gulv til loft tiggede om at blive taget ud, bladret lidt i og måske blive en del af samlingen. Jeg kunne ikke skuffe dem. Ikke den dag.

Da jeg kom hjem, lå der en pakke uden for min dør. Den vejede godt i mine hænder og havde en størrelse som en bog. Jeg hev det tykke pap af, flåede bobleplasten til side, og der lå den. "Den tomme plads" havde selv fundet vej til min gabende reol. Med et underskrevet brev fra Gyldendal fik jeg en tidlig julegave. Jeg slugte første kapitel råt. De andre gled ned som det møreste kød mellem mine sultne tænder, som ville have mere. Side efter side fortærrede jeg sultent. Bogens omslag lyste som en morgenrøde, og hver aften tyggede bogmærket sig længere og længere mod bagsiden.

En aften var der ikke flere ord. J. K Rowling havde sat sidste punktum i en tragisk, socialrealistisk, humoristisk, gribende fortælling om den lilleby Pagford og dens indbildske, egoistiske og manipulerende beboere. Selvom der ikke var en eneste tryllestav, emmede bogen af magikermoderens sprog og stil.

Derfor har Gyldendal og jeg en tidlig julegave til en heldig læser i Aarhus. Hvis du bor i 8000 eller tæt på, kan du smide en kommentar herunder med dit navn og yndlings trylleformular. Så kan du være med i lodtrækningen om et eksemplar af "Den tomme plads".

Tjek bloggen igen den anden søndag i advent, den 9. december, hvor jeg offentliggør vinderen herinde og på www.overspring.dk, hvor min anmeldelse af bogen kan læses. Bogen kan så afhentes på en af de små hyggelige cafeer i Aarhus ugen efter.


9 kommentarer:

  1. Dette er måske ikke en rigtig trylleformular - men når noget er træls eller livet gør ondt, mindes jeg altid Peter Pan - og
    'tænker på det bedste jeg ved'
    Og straks er verden pludselig et meget bedre sted at være :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. uh... hilsen mai.lykke.ekmann(a)gmail.com (Aarhus)

      Slet
  2. *Peger og råber*: Accio "Den tomme plads"!

    SvarSlet
  3. Jeg hedder Mette...Signe... og min yndlingsbesværgelse er Expecto Patronum, fordi så får man en lysende væbner. Jeg er ret sikker på, at min patronus ville være en lidt kluntet pingvin - og at din ville være en sneugle.

    SvarSlet
  4. Michael Hjøllund
    Min yndlingstrylleformular er "Wingardium Leviosa" :)

    SvarSlet
  5. Camilla Svensson

    En af mine yndlings må nok være "Piertotum Locomotor" - den hvor alle statuerne på Hogwarts vækkes til live. Mest fordi McGonagall er så ivrig efter at få lov til at bruge den :)

    SvarSlet
  6. Emilie Lukman

    Obliviate - glemsomhedsforbandelsen, som jeg lidt for ofte føler mig ramt af. Det er rart at J.K. Rowling endelig kunne give mig en logisk forklaring på det fænomen!

    SvarSlet
  7. Sara Fleckner:

    Doven som jeg er, ville det være fantastisk at kunne råbe accio, hver gang jeg ikke gider rejse mig op efter en genstand, som jeg har efterladt et sted udenfor rækkevidde og den så kom flyvene til mig.

    SvarSlet