fredag den 15. januar 2010

Koncentration er en flygtig tilstand

Sjovt som eksamenstiden er den tid med flest overspringshandlinger! Der er slet ikke tid til alle de afbrydelser, men lige præcis når man sidder med noget vigtigt, er de afbrydelser ganske uimodståelige! Jeg kan i hvert fald ikke modstå mere end damerne kan modstå en mand med Axe, i følge reklamerne.

Selv når en overspringhandling er fuldstændig ligegyldig kommer den som et kærkomment afbræk i de tre minutters koncentration der lige var blevet oparbejdet. Koncentration er en flygtig tilstand i mit tilfælde. Blandt andet derfor er jeg glad for vi har to uger til at lave den skriftlige eksamen og derefter godt en uge til at forberede os til mundtligt forsvar. Så er der lidt tid til at lave andre ting end at skrive, ikke? Eller i det mindste skrive mindre relevante ting end analyser og metodeafsnit. For eksempel blogs, lister over ting der skal gøres indenfor en tidsramme på 30 år, og en liste over ting Simone kan lide og ikke kan lide.
Sådan en valgte jeg at lave, den startede faktisk på løbebåndet. Jeg var så udmattet jeg måtte holde i displayet og så kom jeg til at kigge på mine hænder og håndled, sener og negle. Pludselig havde jeg løbet alt den tid jeg skulle alligevel, bare fordi jeg kom til at stirre forbløffet på hvordan senen til tommelfingeren kan blive vildt tydelig, når man spænder hånden på en bestemt måde. Hvilket ledte mine tanker hen på at det er underligt at se noget smukt i sener, men at jeg også synes nogle ar er pæne. Ikke sådan nogle små fesne nogen, men ar med en histore som har textur og form. Derfra strakte tankerækken sig uendeligt. Eksamen blev skubbet helt om bagerst i hovedet, hvor jeg har et lille aflukke til knap så spændende tanker der bare fylder. Et fængsel om man vil.
På vej ned i saunaen så jeg en mand træne med en ternet øreklaphue. Det kom straks på listen over ting Simone ikke kan lide, og ikke forstår for den sags skyld. Det så både dumt ud og måtte være utroligt varmt. I saunaen konstaterede jeg at det ikke var noget for mig. Jeg blev simpelthen bevidst om hvor nøgen jeg var. Hurtigt trippede jeg ud til mit pink håndklæde, på listen over ting jeg godt kan lide, og viklede mig ind så jeg ikke skulle se på alt den hud.
Hjemme igen blev jeg nødt til at skrive det ned, min liste. Ligesom jeg havde set Dali havde gjort. Så var det i orden, for vi kunstnere må godt lave underlige ting og holde relevansen indespærret sammen med eksamen, virkelighedssans, situationsfornemmelse og nogle gange tøjsmag (det sidste ikke for mit vedkommende)

Simone kan lide:
Hendes spinkle håndled
Ar
Sener - dem som kommer frem når man bruger kroppen
Regina Spektors sangtekster
Havregrød
Velholdte negle
Hendes højre øje
Alkohol, men ikke whiskey og dyr champagne
Farver
Sollyset når det er en kølig morgen
Kluklatter
Sit pink håndklæde, og håndklædet fra TABUkoncerten
Sit perfekt runde donorar

Simone kan ikke lide:
Senede piger i fitnesscenteret
Kolde bade
Når hendes egen nøgenhed kommer bag på hende
Mænd der tager øreklaphuer på til træning
Påtaget kreativitet der skal fremtvinges af fx eksamen
Folk der hurtigt bliver aggressive
Råberi – hun bliver nervøs!
At pille tigerrejer og få et af benene i munden
Pinlig tavshed

Ingen kommentarer:

Send en kommentar