torsdag den 29. oktober 2015

Livet som freelance. Dag 8.

Så mange mails! Jeg har aldrig i mit liv modtaget så mange mails. Mails, som jeg skal bruge Nem-ID nøgler for at se. Jeg har aldrig i mit liv brugt så mange Nem-ID nøgler! Jeg har virkelig lært at have mit Nem-ID på mig at all times.  Det er en helt ny tilværelse af omstændelighed og besværlig bureaukrati, der har åbnet sig for mig efter jeg er kommet ud på arbejdsmarkedet. Eller nå nej. Gråzonen dagpenge mellem uddannelse og arbejde.

Jeg har også lært, at der er forskellige ord, man ikke må sige, når men er på dagpenge. Kunder for eksempel. Faktura. Eller selvstændig. Jeg skal som freelance passe meget på min retorik og i stedet sige arbejdsgiver, lønopgørelse og A-indkomst. Det skal jeg nu nok. Det virker bare lidt fjollet. Som en kamp på retorik for at kunne fange nogle dagpengenassere i systemet. Jeg er ikke selvstændig som landet ligger nu. Men de steder, hvor jeg før har lavet freelancearbejde, har bedt mig sende dem en faktura. Det, skal jeg så nu forklare dem, hedder en lønopgørelse. Held og lykke med at få det ændret i deres systemer!

Og nu vi er ved systemer. Gud Fader bevares hvor er der mange steder, man skal skrive de samme oplysninger. Oplysninger som alder og jobstrategi. Det skal noteres her og det skal noteres der, og gider du ikke også lige klikke det af her?

Og nu vi er ved at tjekke. Man bliver tjekket i hoved og røv, når man er på dagpenge. Husk at søge to jobs om ugen, husk at skrive dem ind her og her, husk at vedhæfte en ansøgning, husk at der er forskel på at afvente og at skulle til samtale, husk at tjekke jobforslag på jobnet og husk at opdatere CV, og husk at komme til møder i A-kasse og husk du også skal til møde hos Jobcenteret.

Det er lige før der ikke er tid til at huske at sende en kvalificeret ansøgning!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar