mandag den 28. december 2009

Farveidioti

Så blev det store byttedag i Aalborg. Alle mennesker har fået samme idé om at det skal være i dag gaverne skal byttes og ungerne skal slæbes med, storhylende, i både Bilka, Salling og Gågaden. Ikke at jeg selv er meget bedre, jeg var der jo. Men mens alle andre har for små sko på når de egotripper gennem butikkerne, har jeg valgt at tage en antropologs briller på. I stedet for at irritere mig over, at folk pludselig bliver smådrabelige, når de kigger udsalgskjoler og står i kø hvor der plejer at være masser af plads, observerer jeg hvad der sker med dem i dagene mellem jul og nytår.
To venner og jeg kørte først mod City Syd for at besøge Shoppen og håbe der endnu var nogle kjoler at få. Der var kø fra midt Hobrovej og til Bilka. Da vi endelig kom frem, var der så mange biler at parkeringspladserne her var en mangelvare i stil med tålmodighed fra ekspedienterne.
Vi gennemsøgte samtlige butikker for kjoler, intet faldt i vores smag.
Ind mod byen igen. Heldigvis kendte jeg nogle genveje, så vi slog smut udenom de enorme køer, der dannede sig fra centrum mod City Syd. Frokosttid er åbenbart der, langt de fleste forældre sniger sig ud af døren og drøner afsted i en blodsrus for at bytte ungernes gaver.
Inde i centrum opdagede jeg noget meget specielt. Det havde helt forbigået min indre antropolog i Storcenteret, en gal frisør havde været løs! Glemte alt om folks væmmelige opførsel, grimme sprog og overivrige bevægelser – en eller anden havde gjort noget forfærdeligt ved rigtig mange menneskers hår! Primært damer, men så også en enkelt gut, der havde fået en sådan tur med trimmeren, at det lignede han havde grydeklip, selvom hans hår ikke var længere end 4 mm. Den var helt gal i Aalborg!
Den helt nye trend er åbenbart, og hold nu fast, at få lavet et så mærkeligt og unaturligt hår, at det ligner grimme karnevalsparykker! Ikke for at være fordømmende, men rigtig mange overvægtige kvinder tvinges af deres frisører – tror ikke på at de selv vælger det – til at få klippet håret kort og assymetrisk, og få en eller anden pangfarve i pandelokken. Det har aldrig klædt nogen, især ikke runde ansigter. Det fænomen har alligevel bredt sig. De piger der går under udtrykket Aalborg duller, Aalborg tøser eller direkte Aalborg hos, har fået samme frisør på nakken, i det lange hår godt nok. Selv de ældre damer havde disse 'smarte' lilla eller røde striber i deres maltrakterede hår!
Gik og blev lidt bange, jeg er ret glad for mit hår, med en naturlig farve og en helt normal længde. Tænk nu hvis denne hårpsykopat pludselig sprang frem med hårfarve og saks og klippede løs på mig!
Tænkte at mine øjne måtte have spillet mig et puds, at brillerne var duggede, men som vi bevægede os længere ind i centrum gik det op for mig at dette mareridt var virkeligt! Det er ikke længere kun i Bilka at man ser tykke mennesker med grimt hår og ældre par i ens joggingsæt. I Føtex, Salling, sågar ungdomsbutikken Deres ses folk nu med denne rædderlige paryk.
Det jeg bare gerne vil vide er, hvem er den person der kalder sig frisør og voldtager uskyldige folks hår? Og hvorfor lige nu her mellem jul og nytår, når der er allerflest mennesker i byen? Det er jo helt klart et kæmpe sats når folk i forvejen er irriterede og stressede. Kære frisørspassersaksehånd, du tilfører bare endnu et distraktionsmoment i en allerede fyldt by. Det er cirka ligeså smart som at prøve at farve en tiger lyserød uden bedøvelse eller klippe halen af en løve. Det kunne udvikle sig til at en forarget mor har så travlt med at stirre forarget på den omvandrende farveklovn, at hun går ind i en endnu værre mortype – den stressede mor med et barn i hver hånd, som går i flæsket på Forarget mor. Måske vil to fædre prøve at standse optrinnet, de står alligevel bare afventede og kigger i flere timer. Det kunne udvikle sig til et slagsmål af uanede dimensioner! Og alt sammen kun fordi den her frisør med utroligt dårlig smag, har fået den ufatteligt dumme idé at ødelægge frisure efter frisure i juletiden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar